CAUTĂ AICI:

Review: Dogmatica empirică după învățăturile prin viu grai ale Părintelui Ioannis Romanidis. Vol. II

Dogmatica empirică după învățăturile prin viu grai ale Părintelui Ioannis Romanidis. Vol. II Dogmatica empirică după învățăturile prin viu grai ale Părintelui Ioannis Romanidis. Vol. II by IPS Ierótheos Vlachos, Mitropolitul Nafpaktosului
My rating: 0 of 5 stars

De vreo 3 luni citesc despre teologia ortodoxă și parcă citesc despre ceva nou. E total diferit de cărticelele cu basme și superstiții pe care popii le distribuie prostimii. E total diferit față de ce cred babele de la biserică sau alea care apar la televizor. Credința ortodoxă devine chiar interesantă.

Eram obișnuit cu cea vestică, a lui Dante, a Sf. Augustin, a lui Kierkegaard etc. - care e una rațională și se bazează pe concepte. Cică asta a noastră este empirică deci e bazată direct pe experiența unirii cu Dumnezeu.

Pentru a ajunge la îndumnezeire trebuie să te cureți și apoi să te luminezi. Pentru a face asta trebuie să repeți o mantra exact ca hindușii. În loc de „AUM”, ortodocșii repetă „Doamne Iisuse Hristoase fiul lui Dumnezeu, miluiește-mă pe mine păcătosul”.

Scopul repetării este de a goli Mintea de gânduri. Am spus Mintea și nu Rațiunea deoarece nu poți goli rațiunea de gânduri - asta e treaba ei, să gândească. Aici e cea mai mare confuzie. Căci sufletul are două energii: una noetică (a minții) și una rațională. Din cauza păcatului mintea noetică s-a întunecat și s-a amestecat cu cea rațională.

Sartre, referitor la „Gândesc deci exist” a spus cam același lucru: conștiința care spune Gândesc nu e același lucru cu conștiința care spune Exist. Chiar și un scriitor obscur ca Eckhart Tolle, care se prezintă ca „lider spiritual”, a învățat că tu nu trebuie să te confunzi cu Gânditorul, tu nu ești mintea care gândește.

Aceleași chestii sunt și în Dogma Ortodoxă prezentate de Romanides:


După cădere, mintea s-a întunecat. De ce? Pentru că este plină de gânduri. Când ajunge mintea să fie întunecată de gânduri? Când gândurile intelectului coboară în inimă și se fac gânduri ale minții. Există, adică, gânduri în minte, care nu ar trebui să fie acolo, pentru că țin de rațiune și intelect. Mintea trebuie să fie complet goală de gânduri ca să poată veni la om Duhul Sfânt, să se sălășluiască și să rămână înlăuntrul lui.

Când energia noetică nu funcționează correct, atunci rătăcește încoace și-ncolo și se amestecă cu rațiunea omului. Și energia aceasta, pe care au numit-o energie noetică, este mintea omului care nu e rațiunea lui.

Mintea, în starea aceasta, nu lucrează, ci s-a făcut prizonieră a rațiunii, adică a gândurilor. Nu funcționează normal.


Deci până aici ortodoxia se aseamănă cu hinduismul și cu Sartre și cu oricine zice că tu nu ești gândirea ta, precum Tolle. Dar aici, toți se opresc. Se mulțumesc cu pacea oferită de mintea eliberată de gânduri.

Dar ortodoxia continuă cu îndumnezeirea. Aici lucrurile nu se mai pot descrie deoarece experiența Necreatului nu se poate descrie sau formula în concepte care aparțin acestei lumi.

Cam asta e ce-am citit și recunosc că am fost foarte impresionat.

Traducătoarea celor două volume a făcut o lucrare de calitate. Am căutat-o pe Facebook și m-a mâhnit faptul că este împotriva vaccinurilor. Este în totală contradicție cu dogma ortodoxă care nu se opune opune nici măcar universurilor multiple, fizicii cuantice, nici ultimelor descoperiri în știință.

Este până la urmă păcat ca o religie frumoasă care e menită să vindece sufletul omului să fie murdărită de moralism, superstiții și habotnicism. Chiar Romanides zice:

În așa hal a ajuns Biserica, încât, în loc să fie spital [pentru tămăduirea sufletului], a devenit spațiu de ritualuri magice.


View all my reviews